fbpx

Zespół skrzyżowania dolnego – dlaczego bolą plecy?

 

Zespół skrzyżowania dolnego to zaburzenie balansu mięśniowego okolicy miednicy, tułowia i kończyn dolnych. Dysbalans ten, przyczynić się może do powstawania dolegliwości bólowych w obrębie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, stawów biodrowych, stawów kolanowych.

 

Przyczyny:

- siedzący tryb życia

- specyfika uprawianej dyscypliny sportowej

- brak odpowiednio przeprowadzonego zakończenia treningu

- praca w specyficznych pozycjach ciała

- okres wzrostowy u dzieci

 

Należy pamiętać, że mięśnie o wzmożonym napięciu nie muszą być wcale mięśniami silnymi. O ile w pierwszej fazie korekcji dbamy o przywrócenie balansu mięśniowego w obrębie miednicy o tyle w kolejnych fazach staramy się je wzmocnić ćwiczeniami np. ekscentrycznymi.

 

Wzmożone napięcie mięśni:

- zginaczy stawu biodrowego (mm. biodrowo-lędźwiowe, mm. czworogłowe uda – głowa prosta, naprężacz powięzi szerokiej)

- mięśni przykręgosłupowych w odcinku lędźwiowym (mm. czworoboczny lędźwi, prostownik grzbietu, wielodzielny)

Osłabione mięśnie:

- mięśnie brzucha (prosty brzucha, skośne zewnętrzne i wewnętrzne, poprzeczny)

- mięśnie pośladkowe (większy, średni i mniejszy) i hamstringi

 

Dysbalans ten prowadzi do przodopochylenia miednicy (rotacja miednicy widoczna na rysunku) i zbyt dużego obciążenia w odcinku lędźwiowym kręgosłupa objawiając się bólem i przyczyniając do:

- bólów przeciążeniowych / potreningowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

- dyskopatii

- powstawania wad postawy (plecy wklęsłe)

- kontuzji mięśni hamstringów

 

Aby przeciwdziałać powstaniu dysbalansu oprócz dbania o prawidłową postawę w ciągu dnia, możesz wprowadzić:

- rolowanie

- poizometryczną relaksację (PIR)

- różne formy „rozciągania” mięśni o wzmożonym napięciu

- ćwiczenia wzmacniające mięśnie osłabione

 

Pracując w gabinecie z tego typu schorzeniem stosuję:

- terapię tkanek miękkich / powięziową

- terapię punktów spustowych,

- techniki energizacji mięśniowej,

- techniki aktywnego rozluźniania mięśni,

- metody specjalne (igłoterapia, IASTM)

- trening stabilizacji centralnej

- trening mięśni osłabionych

 

Co możesz zrobić w domu – poniżej cztery przykładowe ćwiczenia.

 

ZESPÓŁ SKRZYŻOWANIA DOLNEGO ĆWICZENIA