udo

Udo jest to rejon ciała między stawem biodrowym, a kolanowym oparty na kości udowej. W przedniej części uda znajduje się mięsień czworogłowy, w tylnej mięśnie: dwugłowy uda, półbłoniasty, półścięgnisty. Urazy uda to najczęściej urazy mięśniowe. W medycynie sportowej, stanowią około 10-30% wszystkich urazów sportowych.

Urazy mięśniowe

Uszkodzenia mięśni dzielimy na pośrednie i bezpośrednie w zależności od mechanizmu urazu.

Urazy bezpośrednie są dość łatwe do zdiagnozowania, ponieważ pacjent jest w stanie precyzyjne określić moment zderzenia i miejsce zajęte. Konsekwencją takiego urazu jest stłuczenie mięśnia, które w zależności od zakresu ruchu dzielimy na:

• lekkie (ponad połowa normalnego zakresu ruchu),
  • średnie (jedna trzecia do połowy normalnego zakresu),
  • poważne (mniej niż jedna trzecia normalnego zakresu ruchu).

W przypadku stłuczeń mięśniowych im wcześniej rozpoczniemy terapię tym szybciej pacjent może wrócić do aktywności. Diagnoza i klasyfikacja urazów pośrednich jest dużo bardziej skomplikowana.

Ból pojawiający się bez bezpośredniego urazu, najczęściej pod koniec sesji skutkujący podniesieniem napięcia mięśniowego i ciężki do zlokalizowania przez terapeutę to najprawdopodobniej po prostu skrócenie mięśnia (potocznie nazywany „skurczem”).  W przeciwnym przypadku gdy łatwo znaleźć bolesny rejon na mięśniu, ból zwiększa się podczas aktywności i nie ma objawów strukturalnego uszkodzenia tkanki, mamy do czynienia z nadwyrężeniem mięśnia. Należy pamiętać, że im szybciej podejmiemy się leczenia tym szybszy powrót do sportu.

Prawdziwe uszkodzenia mięśnia (I, II, III stopień) wymagają dłuższego okresu leczenia i potwierdzenia badaniem ultrasonografem lub rezonansem magnetycznym. Powaga urazu zależy od rozległości uszkodzenia i rozmiaru obrzęku.

Trudno szybko zdiagnozować prawdziwe uszkodzenia w mięśniach gdyż początkowe objawy są podobne w wszystkich rodzajach urazów mięśniowych. Diagnozę opieramy przede wszystkim na badaniu klinicznym wspieranym przez USG lub MRI.

Leczenie urazu mięśniowego zależy od obecnie uszkodzonego obszaru ale i należy brać pod uwagę historię kliniczną pacjenta. Konieczne może być wykonanie badania ulstrosonagrafem aby rozróżnić miedzy różnym rodzajami uszkodzenia (skrócenie, stłuczenie, nadwyrężenie, naderwanie) i precyzyjnie nakierować terapię.

Podczas fazy ostrej, najważniejsze jest kontrolowanie krwiaka za pomocą kompresji i chłodzenia. Po wykonaniu diagnostyki i określenia rodzaju uszkodzenia możemy przejść do terapii przeciwbólowej (fizykoterapia), zwiększającej zakres ruchu i kontrolującej napięcie mięśniowe (terapia manualna, terapia nerwowo-mięśniowa). Ważna jest aby zachować elastyczność w uszkodzonym mięśniu i zapobiec powstaniu sztywnej blizny oraz globalnych zmian w postawie ciała. Powrót do aktywności jest stopniowy, wymaga dokładnego kontrolowania objawów i zwiększania poziomy intensywności wraz z poprawianiem się stanu pacjenta. Zaplanowanie programu prewencyjnego i uświadomienie pacjenta jest niezbędne aby wyeliminować możliwość nawracania urazu.