biodro

Choroba zwyrodnieniowa

Czy odczuwasz ból w biodrze mimo, że nie doznałeś urazu ?

Nadal nie wiadomo dlaczego część populacji jest bardziej podatna na zwyrodnienie stawu biodrowego niż pozostali, nie może to być tylko kwestia przeciążenia i zużycia. Jeden pogląd mówi o różnicy miedzy ludźmi w możliwościach regeneracyjnych organizmu, prowadzących do mniej intensywnych objawów. W części przypadków naturalne mechanizmy naprawcze organizmu powodują pogorszenie się stanu, zmiany w kształcie kości, tworzenie narośli kostnych oraz dalsza degeneracja chrząstki stawowej prowadzą do zmniejszenia ruchomości stawu. Zdaje się, że część osób jest bardziej podatna na te negatywne zmiany, osoby otyłe z reguły są bardziej dotknięte bolesnymi objawami, jak i osoby uprawiające sport lub po przebytych urazach w obrębie stawu biodrowego (uszkodzenia chrząstki, obrąbka). Zmiany strukturalne zachodzące w dzieciństwie lub okresie dojrzewania mogą zmienić mechanikę stawu i prowadzić do przyśpieszonej degeneracji. Objawy zwyrodnienia są bardzo oczywiste, ból pachwiny (pogarszający się podczas chodu lub po dłuższym siedzeniu), ból promieniujący do kolana (dlatego pacjent z bólem kolana często ma badane biodro) oraz osłabienie, atrofia i dysbalans mięśniowy w obrębie biodra i uda prowadzący do bólu kręgosłupa lędźwiowego. Diagnozę kliniczną potwierdza się badaniem radiologicznym, tomografii komputerowej lub rezonansem magnetycznym.

Plan rehabilitacji będzie nakierowany na zmniejszenie objawów bólowych, poprawę zakresów ruchu i przywrócenie pacjenta do codziennej aktywności.

Naturalną reakcją organizmu jest próba ochrony uszkodzonego rejonu ciała, dlatego przywrócenie równowagi mięśniowej, prawidłowej postawy i efektywnego zakresu ruchu jest tutaj konieczne aby spowolnić rozwijanie się choroby i poprawić komfort pacjenta. Ćwiczenia rehabilitacyjne mogą znacząco pomóc w kontroli objawów bólowych, poprawie jakości funkcjonowania i nie powinny być lekceważone.

Endoprotezoplastyka biodra

Lekarz zasugeruje leczenie operacyjne jeśli zmiany zwyrodnieniowe są już trwałe i leczenie zachowawcze ma minimalne szanse na poprawę stanu pacjenta. Wykonywana jest z reguły u pacjentów powyżej 60 roku życia aby zmniejszyć szanse na konieczną reoperacje w przypadku zużycia się protezy.

Wyróżniamy dwa podstawowe typy protez:

• Całkowita, pokrywa elementy stawowe na kości udowej i panewce stawu biodrowego
  • Połowicza, pokrywa tylko kość udową lub panewkę stawu biodrowego

Natychmiast po operacji rozpoczynamy rehabilitację nakierowaną na odbudowanie zakresu ruchu, siły mięśniowej, koordynacji oraz prawidłowego chodu. Jest to kluczowy okres i wymaga dobrej współpracy między pacjentem a terapeutą. Powrót do normalnej codziennej aktywności zajmie około 4-6 tygodni w zależności od stanu pacjenta, rodzaju protezy i jakości rehabilitacji.

Ból pachwiny

Powszechny problem w sporcie, szczególnie u zawodników piłki nożnej.

Pacjent może zgłaszać ból w okolicach biodra, zwiększając się przy specyficznych ruchach, który ogranicza jego aktywność sportową. Czasami może dochodzić do krepitacji (kliknięć, strzałów) pochodzących z biodra. Może to być skutkiem traumy lub powtarzających się mikrourazów. Jeśli w tym momencie nie wprowadzi się ćwiczeń leczniczych następstwem będą zmiany biomechaniczne w rejonie biodra, kręgosłupa i pachwiny. Jednak duża ilość objawów i ich niespecyficzny charakter utrudniają szybkie zdiagnozowanie problemu w biodrze.

U sportowców mięsień biodrowow-lędzwiowy i jego ścięgno są częstym powodem bólu w pachwinie.

Jest to mięsień głęboki brzucha który zgina, przywodzi i rotuje zewnętrznie kość udową w stawie biodrowym. Rozpoczyna się na pierwszych czterech kręgach lędźwiowych i kończy na krętarzu mniejszym kości udowej. Jest to mięsień posturalny, który u ludzi z zwiększoną lordozą lędźwiową jest pod większym napięciem. Diagnozę przeprowadzą się przede wszystkim za pomocą testów mięśniowych i palpacji. Czasami warto wykonać rezonans magnetyczny, aby zidentyfikować poziom uszkodzenia mięśnia lub inne poboczne problemy w stawie biodrowym.

Leczenie z reguły jest zachowawcze i oparte na technikach manualnych oraz terapii nerwowo-mięśniowej aby przywrócić odpowiednie napięcie mięśnia biodrowo-lędźwiowego i jego synergistów. Konieczne może być również praca manualna na stawach miednicy i kręgosłupa lędźwiowego połączona z treningiem stabilizacyjnym.